Archives

A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

Чи готові чиновники Мінінфраструктури говорити з громадськістю про довкілля?

Boats in the Pripyat River that need som baling out. Polesie area, Ukraine. © Daniel Rosengren

Співробітниця Мінінфраструктури Олена Старікова завадила обговоренню екологічних небезпек гігантоманського проєкту «Водний шлях Балтика-Чорне море» (Е40) на авторитетному міжнародному заході.

Це сталося під час 58 сесії Робочої групи з питань Внутрішнього водного транспорту (SC.3) профільного комітету Європейської економічної комісії ООН (ЄЕК ООН), яка проходила 17-19 лютого у змішаному очно-заочному (через зум) форматі.

Під час затвердження порядку денного сесії представниця коаліції громадських організацій «Врятуймо Полісся» Гелен Байрон запропонувала включити до «різного» розгляд ризиків Е40 (Гданськ – Херсон): На думку екологістів E40 посилить наслідки змін клімату та призведе до браку води на  Поліссі та басейнах річок Прип’яті та Дніпра.

Проте керівниця експертної групи з питань внутрішнього водного транспорту Мінінфраструктури Олена Старікова виступила категорично проти. Вона заявила, що на думку міністерства питання впливу шляху Е40 на довкілля та клімат не варто обговорювати на загальноєвропейському рівні, а краще у форматі трьохсторонніх консультацій Україна – Білорусь – Польща.

Це дуже дивна позиція з огляду на те, що серед завдань Групи з внутрішнього водного транспорту ЄЕК ООН, прописаних в офіційних документах – «забезпечувати представницький форум для обміну інформацією та кращими практиками щодо наслідків зміни клімату для внутрішнього водного транспорту (ВВТ) і надавати допомогу державам-учасницям в їх діяльності по підвищенню стійкості ВВТ до змін клімату».

«Коаліція «Врятуймо Полісся» мала намір звернути увагу учасників Сесії на величезні загрози зазначеного проєкту Е40 для довкілля та людей через намір прокласти його річкою Прип’ять, забрудненої радіонуклідами у результаті Чорнобильської катастрофи.

Розгляд заяви Коаліції «Врятуймо Полісся» виглядало цілком природньо на нинішній сесії Робочої групи з питань Внутрішнього водного транспорту, оскільки Секретаріат організував у рамках сесії спеціальний семінар «Зміна клімату та екстремальна водна ситуація на європейських водних шляхах та її вплив на внутрішній водний транспорт»», – сказав GreenPost представник коаліції «Врятуймо Полісся» та експерт Національного екоцентру України Георгій Веремійчик.

Натомість Секретаріат Робочої групи доброзичливо поставився до ініціативи Коаліції «Врятуймо Полісся» і запропонував, розглянути звернення на наступній сесії Робочої групи влітку, якщо це не вдасться зробити на нинішній сесії.

 

Останнього дня роботи сесії SC.3 під час обговорення пропозицій до порядку денного наступної літньої сесії Робочої групи з питань Внутрішнього водного транспорту розгорнулась дискусія щодо того, чи варто питання проєкту річкового шляху Е40  включати до порядку денного.

Пропозиції розглянути проєкт Е40 на наступній сесії надійшли від представника коаліції «Врятуймо Полісся» Гелен Байрон, ГО Екологія, право, людина Софії Шутяк, ГО Національний екологічний центр України Георгія Веремійчика.

У справу втрутився представник делегації Російської Федерації Євген Бродський. Він сказав, що проєкт Е40 ніби на обходить Росію, але ж природа для всіх єдина. Він зазначив, що лише за згодою делегацій України та Білорусі це питання може бути внесено до проєкту порядку денного наступної сесії. Євгеній Бродський також  застеріг Секретаріат, що тут йде мова про внутрішній міжвідомчий конфлікт (Мінінфраструктури – природоохоронні структури) і тут намагаються Робочу  групу втягнути у цю дискусію і це ляже тягарем на Робочу групу. Його гаряче підтримав представник Білорусі Олексій Афанасьєв. З делегації України ніхто не втрутився.

Головуючий сесії зазначив, можливо щоб пом’якшити напругу, що те, що питання Е40 не включено до проєкту порядку денного не означає, що воно не може бути розглянуте.

 

«Цього разу ми знову отримали підтвердження того, що функціонери Мінфраструктури демонструють неготовність почути думку громадськості», – сказав Георгій Веремійчик.

 

Довідково: Робоча група з питань Внутрішнього водного транспорту (SC.3)

https://unece.org/terms-reference-18 має широкі повноваження. Зокрема, готувати дослідження про становище і тенденції у внутрішньому судноплавстві в цілях ознайомлення урядів з основною найновішою інформацією та даними про внутрішній водний транспорт; регулярно оновлювати стратегію і публікувати стратегічні документи (білі книги, переліки перешкод і т.д.) по ВВТ; спостерігати за здійсненням Європейської угоди про найважливіші внутрішні водні шляхи міжнародного значення (УМВШ); приймати поправки до переліків внутрішніх водних шляхів і портів, а також їх параметрів; вести перелік основних стандартів і параметрів мережі водних шляхів категорії Е ( «Синя книга»), базу даних мережі внутрішніх водних шляхів категорії Е (базу даних Синьої книги) та інші відповідні резолюції і карти тощо.

Також  ця Робоча група має «забезпечувати форум для спеціальних комітетів, груп експертів або нарад за круглим столом з метою подальшої координації та моніторингу розвитку мережі водних шляхів категорії Е» тощо.

Водний шлях E40 – екологічна катастрофа, що посилює зміну клімату та наслідки дефіциту води

Заява коаліції Збережемо Полісся на Робочій групі з внутрішнього водного транспорту Комітету з питань внутрішнього транспорту ЄЕК ООН, 58-а сесія, 17-19 лютого 2021 року

Факти:

– Траса внутрішнього водного шляху E40 (E40) проєктується від Чорного до Балтійського морів. Це антропогенна споруда довжиною понад 2000 км, що у 25 разів довше за Панамський канал.

– У разі будівництва E40 будуть порушені екосистеми цілого букету останніх великих неушкоджених річок Європи  ( через днопоглиблення, будівництво гребель, спрямлення русел, зміна течії). Це матиме згубний вплив на природню, культурну спадщину Полісся -Європейської Амазонії та його мешканців.

– Збільшиться глобальний рівень вуглецю та обміління річок, що у свою чергу призведе до збільшення ризиків посухи та погіршить зменшити доступність води.

– У світлі глобальної відповідальності за боротьбу зі зміною клімату будівництво Е40 не виправдане.

– Але, незважаючи на це, уряди Польщі, Білорусі та України, вочевидь просувають реалізацію окремих елементів Е40 попри відсутність всебічної оцінки впливу на навколишнє середовище

водного шляху E 40 та публічного обговорення проєкту.

Пропозиції коаліції «Збережемо Полісся»:

– Закликаємо Секретаріат групи ЄЕК ООН з питань внутрішнього водного транспорту вивчити

наслідки Е40 для довкілля та клімату та скликати семінар-практикум з цієї теми на наступній

зустрічі.

– Просимо Польщу, Білорусь та Україну як сторони Угоди про внутрішні водні шляхи (AGN) виконати всебічну стратегічну оцінку всього водного шляху Е40 та оцінити, чи доцільно включати E40 до мережі AGN, враховуючи екологічну шкоду та наслідки для клімату цього проєкту.

Негативні наслідки Е40

Побудова E40 матиме низку руйнівних наслідків для місцевих громад, вуглецевого балансу і природних систем, які важливі для усього світу. Зокрема:

– Величезна кількість парникових газів може виділятися, оскільки важливі поглиначі вуглецю (болота, торфовища) висохнуть через зміни гідрології водних екосистем, пошкоджених будівництвом Е40. У той же час наслідки зміни клімату, такі як дефіцит води та посуха, ймовірно, обмежать навігація суден трасою E40 якщо вона буде споруджена.

– Ми зіткнемося з дефіцитом води для людей, сільського господарства та природи. Цу дуже ймовірно з огляду на мінливий клімат та обсяги води, необхідні для заповнення та експлуатації каналу E403.

– Найчистіша в Європі річка Прип’ять може бути безповоротно пошкоджена перетворенням на

інженерний канал, у річку проникнуть інвазійні види. Це знищило б серце Полісся, найбільшої водно-болотної системи в Європі, територія з величезним туристичним (а отже

і економічним потенціалом) та підірвати ініціативи з розвитку туризму, такі як Буг Об’єднує та інші.

– Безпосередньо це вплине на 60 заповідних територій, що охороняються на міжнародному рівні.

– Впровадження Е40 суперечить цілому ряду міжнародних екологічних угод – Бернська, Рамсарська, Орхуська, Еспо конвенції, а в Польщі також законодавству ЄС.

– E40 буде надзвичайно дорогим (понад 12 мільярдів доларів), особливо польська та білоруська ділянки і економічне обґрунтування проєкту не витримує критики..

Потрібна комплексна стратегічна оцінка всього коридору E40

В рішення Робочої групи за 2016 рік «всебічна оцінка» будь-яких дій та рішень виділена як ключовий крок (пункт 15). Тож до того, як Сторони просунуться далі щодо Е40, слід провести належну оцінку всього коридору Е40, як того вимагає національне та міжнародне право. Така оцінка має врахувати кумулятивний та транскордонний вплив на довкілля та забезпечити повну участь громадськості.

Альтернативне рішення

«Збережемо Полісся» поважає і підтримує бажання Сторін поліпшити транспортні зв’язки, але E40 – не єдиний варіант. Наприклад, подальші інвестиції у залізничні сполучення (це, зокрема, пропонується у рамках Східноєвропейського партнерства і записано у відповідних документах) не матимуть таких негативних соціальних та екологічних впливів та є економічно вигіднішими.

Тому замість E40 ми закликаємо національні уряди активізувати місцеві та регіональні економіки шляхом інвестування в існуючу залізничну інфраструктуру та використання величезного потенціалу природного туризму на Поліссі.

Олег Листопад

уперше надруковано https://greenpost.ua/news/chy-gotovi-chynovnyky-mininfrastruktury-govoryty-z-gromadskistyu-pro-dovkillya-i28954

Leave a Reply