Archives

A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

Тютюнова зрада у Верховній Раді

Не встигли депутатські кнопки охолонути після голосування за закон, яким підрізано крила рекламі нікотинової отрути, як лобісти виробників тютюнового зілля заходилися тихцем коригувати «кусючий» текст.

Тихою сапою
Що ж саме відбулося? За інформацією одного з авторів закону народного депутата Лесі Оробець, з прийнятого парламентом законопроекту № 5164 («Щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажів тютюнових виробів») на етапі узгодження тексту Комітетом з питань свободи слова та інформації ВР та юридичним управлінням Апарату ВРУ зник ряд важливих норм. Фальсифікатори викреслили (з уже проголосованого законопроекту!) пункт, яким тютюновим компаніям забороняється спонсорувати масові заходи (і, відповідно, згадувати на них себе «хороших»). Також зникла заборона на рекламу тютюнових виробів в пунктах продажу (себто – біля кіосків, кас гіпер- та супермаркетів тощо – там, де ми простоюємо у чергах чимало часу і читаємо усе, що на очі потрапить. – О.Л.)!

Тобто зміст закону перестав навіть його назві відповідати. Пильні депутати та громадськість написали про це Литвину. Відтоді минув майже місяць. І що, ви чули щось про цей скандал (а це таки скандал)? Чи, може, хтось подав у відставку? Чи прокуратура після проведеної «з помпою» прес-конференції почала розслідування? Та ні, «тиша навкруги», просто як у популярній пісні.

Ви спитаєте: як це можливо, щоб у вищому законодавчому органі країни фальсифікували закони? Та що тут дивного. Влада всіх видів і усіх рівнів давно вже працює не на народ, а на себе.

Ось і в даному разі бачимо, що гучні кримінальні справи проти продажних чиновників не лякають фальсифікаторів. Адже на кону – величезні суми грошей. Українська філія однієї з тютюнових транснаціональних корпорацій заробила за минулий рік на нашому з вами здоров’ї півмільярда доларів, ще однієї – чотириста мільйонів «зелених». І це при тому, що умови ведення бізнесу в Україні визнано міжнародними експертами одними з найгірших у світі. Як же це тютюновим баронам вдалося? Чи не тому, що торгівля наркотиками – як нелегальними, так і дозволеними – нікотином та алкоголем, дає надприбутки за будь-якої влади?

І жодного цента з цих надприбутків торговці тютюновою отрутою втрачати не збираються. Так само як і їхні агенти впливу в органах української влади.

Скільки саме отримали люди, які безпосередньо «перекроювали» ухвалений парламентом текст перед поданням на підпис голові ВР і чи отримували напевне – невідомо, за руку їх ніхто не ловив. Але інших, крім фінансово-кримінальних, причин того, що з тексту випали невигідні для тютюнових баронів рядки, щось мені на думку не спадає. Давно відомо, що нечисті на руку депутати (не усі, не усі, чесні поки що теж є) та їх обслуга отримують чималі грошенята – від десяти тисяч доларів за депутатський запит до півмільйона за голос при якомусь вирішальному для товстосумів-олігархів голосуванні. Скільки обійшлися «шахер-махер» з антитютюновим законом, історія поки що не знає…

Тільки після звернень ряду депутатів, громадськості та запитань від журналістів текст законопроекту нарешті було підготовлено згідно з вимогами регламенту. І, як повідомили «Селянській правді» з Комітету з питань свободи слова та інформації ВР, закон нарешті передано на підпис голові ВР.

Гіркий присмак перемоги
Навіть якщо історія зі спробою фальсифікації закінчиться на користь порядності та чесності, гіркий присмак залишиться. До того ж, тютюнові лобісти навставляли палиць у колеса цього закону і без останніх махінацій. По-перше, тяганина з ухваленням закону тривала понад рік: його було прийнято у першому читанні ще восени 2010 року 303 голосами народних депутатів! Але далі почалися апаратні ігри, усе знаходили причини не включати його до порядку денного ВР, для чогось (втім, зрозуміло для чого насправді) була створено «робочу групу з доопрацювання». Не дивно, що лобісти тютюнової індустрії усіляко відтягували прийняття цього закону, адже світовий досвід показує, що повна заборона реклами зменшує на 6% рівень споживання цигарок. Це означає, що десятки тисяч людей в Україні перестануть труїтися самі й перестануть труїти рідних, близьких та й просто сусідів та земляків. А для торговців тютюновим смородом це означає втрату надприбутків.
«Чортикам з табакерки», як їх називають у колах противників диявольського зілля, у ході «доопрацювання» вдалося вивести з-під заборони багато видів тютюнової реклами. Зокрема, у місцях продажу й далі працюватимуть відеомонітори, висітимуть величезні плакати і наклейки, які будуть закликати купувати цигарки, бо згідно з чинним законодавством вони є не рекламою, а «інформацією». Зрозуміло, що заборонити дітям читати цю «інформацію» нереально. Отже, красиві картинки будуть засмічувати юні мізки і зомбувати дітей як майбутніх курців. Фактично не вдалося заборонити й надсилання тютюнової реклами поштою, електронною поштою, засобами мобільного зв’язку, бо таку рекламу новий закон обмежує тільки в тому разі, якщо вона розсилається «невизначеному колу осіб». Та тютюнові ловці душ своє «коло» давно визначили, адже вони мають величезні бази даних, які створили у ході різноманітних конкурсів, вікторин, лотерей тощо.
А ще залишається реклама на тютюнових пачках, прозорій упаковці на таких пачках, на вкладках до них.

Плюси та мінуси
«Обмеження реклами тютюнових виробів – це безумовна перемога для України, – каже Ганна Гопко з коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну». – Водночас це не стовідсоткова заборона усіх форм реклами тютюну. Депутатам не вистачило сил, щоб за всю історію України (це була вже третя спроба – нікотинові барони двічі зривали ухвалення закону! – О.Л.) повністю заборонити рекламу повільної смерті! Тютюновій індустрії вдалося відстояти свої інтереси і вона вміє використовувати шпаринки в законі. Хоча, знаючи, які баталії були навколо законопроекту, варто порадіти, що він таки дійшов до зали і у другому читанні був проголосований. А тим часом суспільству варто чекати нових «гачків», на які тютюнові магнати ловитимуть підлітків та молодь.

«В цілому ми задоволені ухваленням закону, – каже Тарас Шевченко, директор Інституту медіаправа. – Разом з тим, ухвалений закон не на 100% відповідає вимогам антитютюнової Конвенції ВООЗ. Тютюновим лобістам, які склали переважну більшість у робочій групі з підготовки закону, вдалося зменшити його силу. На жаль, нам не вдалося переконати депутатів і зробити заборону справді повною».

«Я сподіваюсь, що через 6 місяців (закон має набути чинності через півроку. – О.Л.) ми таки не побачимо більше тютюнових дискотек; «дегустацій» цигарок; дівчат, що чіпляються до перехожих, пропонуючи оцінити новий вид тютюнової отрути чи інших маркетингових заходів, – каже Андрій Скіпальський з центру «Життя». – Україна поетапно зменшує свою залежність від куріння. Це важливі зміни, які ми відчуємо в недалекому майбутньому».

Справді, хочеться відчути такі позитивні зміни. І не тільки на антитютюновому фронті, а й в усіх сферах українського життя.
Але схоже, що ці зміни можливі тільки після зміни нинішньої влади олігархів на владу народу.

Довідка: 2006 року Україна ратифікувала обов’язковий до виконання міжнародний договір – Рамкову конвенцію ВООЗ з боротьби проти тютюну, яка зобов’язує Україну до 4 вересня 2011 року повністю заборонити рекламу тютюнових виробів.

Згідно з масовим соціологічним опитуванням, оприлюдненим Всесвітньою організацією охорони здоров’я, за повну заборону реклами тютюнових виробів виступають 70% громадян України.

Олег ЛИСТОПАД
передано для друку до редакції “Селянської правди від Івана Бокого”

Leave a Reply