Національний парк чи порт: що переважить?
Київ – Херсон – Плавневі ліси у пониззі Дніпра, які мають стати національним парком, можуть бути знищені через будівництво вантажного порту. Про це заявляють екологи. Вони пропонують розташувати порт ближче до центру міста Херсон. У Херсонській обласній державній аміністрації наголошують, що жоден з імовірних будівельних майданчиків не захоплює територій, що мають увійти у заповідник. Але фахівці побоюються, що природа дніпрової заплави таки може постраждати.
Майже всі дніпровські плавні, з островами, протоками та лісами, затоплені каскадом водосховищ. Єдине місце, де Дніпро зберігся у первісному вигляді – від Херсона до Чорного моря.
Фахівці нараховують тут кількадесят рідкісних видів рослин і тварин. Утім, значна частина плавнів у пониззі Дніпра найближчим часом може зникнути з мапи України, бо на їхньому місці планують побудувати ще один торговельний порт для Херсона, розповідає місцевий природозахисникМихайло Підгайний. Він показав Радіо Свобода ту частину плавнів, яка може бути знищена.
«Ці місця у природоохоронному плані – надзвичайно цінні. Давно заплановано створення Нижньодніпровського природного парку. Цей процес триває, і видимих перепон начебто немає, – пояснює Михайло Підгайний. – З іншого боку, один з варіантів будівництва великого перевантажувального торговельного порту поблизу Херсона передбачає забудову цієї чудової території».
Владі вигідніше будувати порт на місці лісу – екологи
За словами еколога, існує декілька варіантів будівництва порту, один з них у передмісті Херсона, де немає цінних природних територій. Утім за його словами, міська влада зацікавлена у будівництві саме на березі Стебліївського лиману, на острові Карантинний, який мав би увійти до національного парку.
Михайло Підгайний
Дніпровські плавні потерпають і від інших небезпек: з початку теплого сезону вони горіли більше 50 разів. Місцеві мешканці розповідають, що підпали роблять заготівельники очерету, щоби прибрати старий. Третя загроза – дачі, які з’являються вже й на території майбутнього національного парку.
Кореспондент Радіо Свобода разом з екологами на човні вирушив до острова Карантинний. Острів повністю вкритий лісом, на його берегах вони помітили декілька видів птахів, занесених до Червоної книги. Жодного будівництва на острові не ведеться. Однак на берегах протоки, що відділяє його від материка, чергує приватна воєнізована охорона. Що саме вони охороняють, і чи є цей об’єкт будівельним майданчиком порту, охоронці відповідати відмовилися.
Території порту й національного парку не перетинаються – місцева влада
Заступник голови Херсонської обласної державної адміністрації Михайло Мельник у коментарі Радіо Свобода наголосив, що створення Нижньодніпровського національного природного парку є пріоритетним. Тому жоден з варіантів розташування порту не знаходиться на землях майбутньої заповідної зони, підсумовує Михайло Мельник.
«В області системно триває робота з розширення екологічної мережі, враховуючи унікальність природних територій, які збереглися тут. Зараз погоджується проект указу президента про створення Нижньодніпровського національного парку. Чимало дискусій точиться довкола варіантів розташування нового порту: це може бути берег Дніпра вище Херсона, або Острів Карантинний та Стебліївський лиман. Наголошую, ці ділянки не входять до майбутньої території національного парку, але не виключено, що буде зроблено таку пропозицію», – підсумовує посадовець.
Незалежні фахівці наголошують, що вибір між портом і національним парком має бути зроблений на користь останнього. Серед них – і заступник голови Національного екологічного центру України Олексій Василюк. Однак він констатує, що для влади порт є цікавішим, ніж заповідний об’єкт.
«Ніхто не принесе хабара, щоб ухвалили рішення на користь національного парку. Звісно, за кордоном заповідні об’єкти приносять надприбутки, у тому числі за рахунок туризму. У нас – прибутком вважають лише те, що приносить гроші зараз», – вважає еколог.
У Херсонській облдержадміністації очікують, що Нижньодніпровський природний парк буде створений до кінця року. Приблизно у цей же період, за інформацією Херсонської міськради, визначаться із місцем для порту.
http://www.radiosvoboda.org/content/article/24594970.html