На річці Сейм самозахопленням будують греблю
Погоджений і розпіарений «екологічний» проект будівництва водосховища на річці Сейм виявився самозахопленням території і нецільовим використанням коштів.
На території Сумської області розпочалось прокопування каналу, який з’єднує протоку Любку з основним руслом Сейму та планується спорудження кам’яно-накидних гребель на річці Сейм. Роботи виконує міжрайонне Клевенське управління водного господарства, а контролює «Сумиоблводгосп».
Зі слів заступника начальника Сумського облводгоспу Олени Вакарчук (джерела інформації – сайт Сумського обласного управління водних ресурсів http://www.vodhoz.sumy.ua і стаття «Путивльский Сейм станет полноводным?» у газеті «Ваш шанс», № 29/20.07.2011, http://www.shans.com.ua), ініціатором цих робіт був Сумський облводгосп, який просив кошти у Мінекології, Мінекономіки і з обласного фонду охорони навколишнього середовища, переконуючи представників влади, що проект має природоохоронне значення.
Річка Сейм – остання середня річка, яка на території Сумської області залишалася незарегульованою і завдяки цьому відрізнялася вищою якістю води і кращим станом рибних запасів порівняно з іншими річками області, зарегульованими раніше.
У екологів та науковців у цій сфері, виникають побоювання, що такі роботи можуть призвести до неповоротної шкоди для річки, а спорудження гребель на руслі річки призведе до втрати річками чистої води, пляжів та негативного впливу на рибне населення. Прикладом цього є досвід спорудження аналогічних гребель на інших річках області та катастрофічним, у зв’язку з цим, станом річок на території України.
Реалізація цього проекту створює декілька значних проблем. Перш за все це замулення і занесення русла Сейму на ділянках вище гребель. Ця проблема існує на всіх зарегульованих річках і вона не має вирішення. Єдиний, хто виграє від цієї ситуації – управління водного господарства чи інша подібна організація, яка буде в подальшому отримувати з бюджету кошти на чистку річку від мулу і наносів. Однак чистки проблему не вирішують. Погіршення якості води і замулення дна є неминучим. При цьому греблі треба буде доглядати і час від часу ремонтувати.
Інша проблема – підтоплення прилеглих територій, яке виникає як наслідок підпору води русла і підняття рівня ґрунтових вод. На сайті Сумського обласного управління водних ресурсів згадується, що підніметься рівень води в питних колодязях жителів присеймських сіл, але замовчується, що вода підніметься також і на місцевості. Цю проблему місцеві жителі будуть вирішувати за свої кошти.
Ще одна проблема – погіршення кормової бази і умов нересту риб. З тією рибою, якою був багатий Сейм (порівняно з іншими річками Сумської області), доведеться розпрощатися. Перелічені проблеми – далеко не всі у тій ланцюговій реакції, яку запускає створення гребель на руслі річки.
При таких негативних наслідках і мільйонних затратах лише на етапі гідробудівництва, не рахуючи майбутніх затрат на ліквідацію створених проблем, цей проект не дає жодної вигоди ані місцевій громаді, ані державі.
Втім, ділянка річки, на якій проводяться роботи, розташована на території природно-заповідного фонду України (це регіональний ландшафтний парк «Сеймський»). Для проведення робіт довелось вирубати дерева по берегах Сейму. Вбачаючи в цьому безумовне порушення законодавства, екологічні організації звернулись до контролюючих органів. Більшість з них, як і місцеві органи влади всіх рівнів, надіслали відповіді мовляв «не переживайте, все погоджено». І лише Державна фінансова інспекція у Сумській області, у своєму листі до природоохоронців повідомила, що будівництво на Сеймі все ж є незаконним.
Як виявилось, офіційно проект проходить як природоохоронний і називається «відродженням екологічного стану річки». На роботи по зведенню гідротехнічних споруд голови Путивльської міської ради та Путивльської міської ради у особистому листах до міністра охорони навколишнього природного середовища України просять виділити 2 000 000 грн. Були і інші звернення.
Проте перевірка Держфінінспекції встановила дуже цікавий факт. Досі земельні ділянки, де проводилось будівництво гідроспоруд, не передавались від органів місцевого самоврядування на баланс ДП «Сумиоблводгосп», і відповідно, правовстановлюючі документи на землю у останнього відсутні, що є не лише прямим порушенням ст..85 Водного кодексу України а і, власне, самозахопленням території. Використання бюджетних коштів на роботи на землях, непереданих для цього, також є нецільовим використанням коштів.
Результати свого відкриття Держфінінспекція у Сумській області направила до Управління СБУ у Сумській області.
Контакти:
Наталя Шпег
юрисконсульт МБО «Екологія-Право-Людина»
(032) 225-76-82
Олексій Василюк
Заступник голови Національного екологічного центру України
(097) 1000473
….