НОРМАТИВНО-ПРАВОВІ АСПЕКТИ ЗБЕРЕЖЕННЯ ПРИРОДИ СТЕПУ ТА ЕКОЛОГІЗАЦІЇ АГРОДІЯЛЬНОСТІ В СТЕПОВІЙ ЗОНІ
27.07.12.
(стан та рекомендації щодо змін)
Сучасний екостан агроекосистем в степовій зоні можна визначити як незадовільний. На нього впливає комплекс негативних чинників, зокрема, повне недотримання вимог науково-обґрунтованої системи ведення сільського господарства й майже тотальне перетворення степу на ріллю, виснаження родючості, деградація грунтів та ерозія, розповсюдження бур’янів, хвороб, шкідників, порушення гідрологічного режиму на значних територіях, в тому числі через масове створення гребель на малих річках, занепад тваринництва тощо. Такий стан справ загрожує національній безпеці держави і пов’язаний з порушенням міжнародних зобов’язань України в рамках ратифікованих конвенцій щодо збереження біорозмаїття.
В той же час, аналіз правових засад збереження біорозмаїття та забезпечення екобезпеки, зокрема, щодо степової зони, свідчить про те, що на сьогоднішній день основною проблемою є аспект правозастосування, відсутність практики безумовного виконання норм та вимог чинних правових та нормативно-правових документів, тому основні зусилля мають бути зараз спрямовані на організацію системи забезпечення впровадження норм чинного законодавства.
Так, Національний план дій з охорони навколишнього природного середовища на 2011-2015 роки (затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України від 26.05.2011 №577) передбачає удосконалення методів управління агроландшафтами для відновлення навколишнього природного середовища, підвищення природно-ресурсного потенціалу території, збереження біотичного і ландшафтного різноманіття з урахуванням необхідності розвитку екомережі. З часу його затвердження не здійснено дієвих кроків щодо втілення цих положень в життя.
Аналогічно, відсутня інформація про застосування статей Земельного кодексу України (зокрема, ст. 184) та Закону України «Про землеустрій» (ст. 25 та ін.), якими передбачено такі види документації із землеустрою як схеми землеустрою і техніко-економічні обґрунтування використання та охорони земель адміністративно-територіальних утворень, проекти землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, проекти землеустрою щодо створення нових та впорядкування існуючих землеволодінь і землекористувань та ін. (згідно з Порядком розроблення проектів землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.11.2011 № 1134, у складі проектів, у тому числі, мають передбачатися заходи з охорони земель).
Загрозливими стали масштаби знищення степів працівниками лісового господарства, тому на часі призупинення виконання заходів програми «Ліси України» до розроблення та набуття чинності змін в законодавство щодо недопущення знищення природних степових ділянок (у відповідності із Законами України Про рослинний світ, Про Червону книгу України, Про екологічну мережу України та іншими, а також вимог Бернської конвенції та інших міжнародних правових документів).
Вважаємо, що збалансованому управлінню агроландшафтами сприятиме встановлення та забезпечення дотримання передбачених статтею 30 Закону України «Про охорону земель» нормативів у галузі охорони земель та відтворення родючості ґрунтів, у тому числі нормативів оптимального співвідношення земельних угідь, до яких, серед іншого, належить оптимальне співвідношення ріллі та багаторічних насаджень, сіножатей, пасовищ, а також земель під полезахисними лісосмугами в агроландшафтах, та виконання інших вимог цього Закону.
Пропонується також розглянути можливість внесення змін в Водний кодекс щодо нормалізації ситуації із водозабезпеченням та водокористуванням в степовій зоні, беручи до уваги зміну кліматичних умов, катастрофічний стан грунтів в багатьох районах, загрозливі масштаби діяльності, пов’язаної із створенням руслових ставків на малих річках зони та забудовою і знищенням прибережних захисних смуг і волоохоронних зон.
Інші можливі заходи – вирішення на державному рівні ситуації щодо критичного стану лісосмуг, введення нової категорії ПЗФ – «мікрорезервати», забезпечення виконання ст.ст. 26-27 Закону України про рослинний світ та впровадження в повному обсязі норм Закону про Червону книгу України та положення про Зелену книгу України.
Для обговорення шляхів вирішення проблеми екологізації діяльності в степовій зоні та збереження останніх ділянок Степу, пропонується організувати Круглий стіл в Комітеті Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи.
Дані пропозиції листом громадських організацій спрямовано у відповідні органи державної виконавчої влади та в Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політики, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи.