24 квітня було подано позов до Закарпатського окружного адміністративного суду на рішення Закарпатської обласної ради щодо будівництва гідроелектростанцій на річках області. Позивачами є громадські діячі краю Оксана Станкевич, Олег Лукша, Валентин Волошин, Володимир Феськов та Олександр Солонтай. В своєму зверненні до суду вони просять визнати протиправним рішення Закарпатської обласної ради та скасувати його.
Нагадаємо, що 04 листопада 2011 р. Закарпатська обласна рада прийняла рішення №310 «Про затвердження локальних та обласної схем розташування малих гідроелектростанцій». Дане рішення передбачає будівництво до 360 гідроелектростанцій на території Закарпатської області. На думку позивачів-експертів, рішення було прийнято з грубими порушеннями чинного законодавства України, а саме – про місцеве самоврядування, доступу до публічної інформації, про місцеві державні адміністрації, містобудівельній діяльності; а також воно суперечить здоровому глузду, позиції громадськості, експертним висновкам фахівців та міжнародним домовленостям України про спільне регулювання справ водного басейну Дунаю. Тому воно повинно бути скасоване.
Перш за все був порушений порядок прийняття рішення радою. Адже, згідно з ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні», проект рішення повинен був бути доведений до відома депутатів і населення не пізніш як за 10 днів до сесії, натомість, він з’явився безпосередньо в день голосування. До того ж, це порушило право жителів області на участь в роботі місцевого самоврядування, що суперечить принципам відкритості та гласності. Проект рішення був відсутній у розпорядженні голови ради Івана Балоги, а отже його потрібно вважати прихованим від громатськості.
Другим важливим аргументом є порушення законодавства про інформацію. Адже громадяни мали дізнатись про проект рішення до його голосування. Натомість, інформація про 360 ГЕС стала обговорюватись мешканцями після прийняття. Проект не був оприлюднений на офіційному сайті Закарпатської обласної ради, що суперечить ЗУ «Про доступ до публічної інформації». Зі слів експертів, він мав там знаходитись ще 6 жовтня 2011 року, або раніше цієї дати, при цьому, навіть після гучного резонансу в розділі “Проекти рішень” його нема й по сьогодні .
До того ж, до відповідальності повинні бути притягнуті відповідальні працівники в раді за порушення законів про місцеве самоврядування та доступ до публічної інформації, оскільки навіть на даний момент рішення ради не оприлюднене в повному обсязі, хоча законом на це дається 5 робочих днів. Текстова частина рішення та обласна схема з’явилися на сайті лише 27 січня 2012 р., а локальні схеми, про які йдеться в рішенні, відсутні до цього часу.
Згідно з законодавством про про корупцію, розгляд рішення, на думку позивачів, став можливим в наслідок корупційних зв’язків. Мова йде про посадових осіб, які були відповідальні за підготовку сесії ради, а також депутата обласної ради. Віктор Трикур, подавши проект рішення після розпорядження голови ради, разом з посадовцями знехтували необхідністю дотримання 10-денного терміну повідомлення виборців, про розгляд питання, та уникнули оприлюднення проекту рішення в 20-денний термін й домоглися включення питання в порядок денний І-го пленарного засідання 7-ої чергової сесії обласної ради. До того ж, з проектом йшов тільки один додаток «Обласна схема» (п.1), а от додатки, які згадуються в п.2 «Локальні схеми розташування малих гідроелектростанцій», буди відсутні . Посадові особи апарату не звернули увагу депутата Трикура В.Ф. та інших депутатів на відсутність додатків, забезпечивши поширення матеріалів серед депутатів, здійснили підготовку проекту рішення на основі пояснювальної записки та забезпечили розгляд на засіданні 4 листопада 2011 року.
Крім того, відповідно до рішення Закарпатської обласної ради розробкою рішень, які стосуються використання водних ресурсів області, у тому числі щодо малих гідроелектростанцій, здійснює Закарпатська обласна державна адміністрація та ТОВ «Агенство із залучення інвестицій та господарського розвитку території», а не окремий депутат ради. З кінця 2010 року, Трикур В.Ф. є першим заступником міського голови м. Ужгорода, а не керівником зазначеного ТОВ. Підписавши і внісши проект з відповідними додатками в Закарпатську обласну раду, пан Трикур В.Ф. продемонстрував, що продовжує мати пряме відношення до господарської діяльності ТОВ «Агенство із залучення інвестицій та господарського розвитку території». Тому його та посадовців слід притягнути до відповідальності відповідно до Закону України «Про засади запобігання і протидії корупції», а їх дії повинні бути визнані неправомірними.
В позові йде мова й про перевищення повноважень самою радою. Закон «Про регулювання містобудівної діяльності» передбачає, що рішення з питань планування та забудови територій приймаються обласними радами в межах визначених законом повноважень з урахуванням вимог містобудівної документації. З рішення випливає, що велика кількість ГЕС знаходяться на гірських територіях Карпат, які законом визнані «окремими частинами території України», які розробляються виключно за рішенням Кабінету Міністрів України. Зміст, склад та порядок розроблення таких схем встановлюється Міністерство регіонального розвитку та будівництва. Також про це говорить і закон «Про Генеральну схему планування території України».
При цьому, затвердження схеми планування території відбувається виключно за умови отримання позитивного висновку державної експертизи, чого не було зроблено через порушення процедури розробки проекту схеми планування території області.
Отже, законодавством про органи місцевого самоврядування, Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» та іншими актами для ради взагалі не передбачені такі повноваження, як затвердження «схеми розташування малих гідроелектростанцій як підоснови для галузевої схеми – складової частини схеми планування території області» (п.1 прийнятого рішення) та «локальних схем розташування малих гідроелектростанцій» (п. 2 прийнятого рішення) . Приймаючи рішення №310 Закарпатська обласна рада вийшла за межі повноважень, передбачених законодавством, а також створила необхідні умови для подальших порушень планування, забудови, містобудівельного законодавства.
Врешті, порушено законодавство про державні засади регуляторної політики, адже прийняте Закарпатською обласною радою рішення є регуляторним актом. Рішення №310 встановлює місця та регулює відносини між органами влади та майбутніми інвесторами. Тим не менше, за пропозицією депутата Віктора Трикура, обласна рада розглянула дане рішення в загальному порядку. Так було уникнено обговорення проекту протягом 30 календарних днів, відсутній аналіз регуляторного впливу, а прийняте рішення не надруковане в ЗМІ, про що говорить Закон України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності». Цим ще раз підкреслюється зловживання депутатським становищем та особистими зв’язками в апараті Закарпатської обласної ради.
Позивачі, виходячи з існуючої очевидної небезпеки заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам краю і його громади, в позові просять суд негайно зупинити дію оскаржуваного рішення до остаточної ухвали суду та заборонити органам виконавчої влади та місцевого самоврядування вносити локальні схеми розташування малих гідроелектростанцій до схем районного планування територій.
Подібне звернення надійшло й на ім’я прокурора Закарпатської області Анатолія Петруні.