Останні записи

Тютюнова дуда для президента

Нездорова Україна

Депутат Олег Ляшко заявив, що президент України Віктор Ющенко отримав п’ятимільйонну «подяку» від транснаціональних тютюнових кампаній за ветування прийнятого Верховною Радою України 22 жовтня закону «Про ставки акцизного збору на тютюнові вироби». За словами Ляшка, «подячні» мільйони пішли на рахунки афілійованих з кланом Віктора Андрійовича фондів та громадських організацій.

 
Мухи – окремо, котлети – окремо

 
Давайте спробуємо розібратися, чи правду сказав народний депутат. З одного боку, його заява виглядає дуже сумнівною. По-перше, він не назвав жодної з організацій, яка отримала ці мільйони. А, по-друге, що це за смішна цифра – 5 мільйонів. Як відомо, свого часу депутатам платили й набагато більші суми лише за перехід із фракції у фракцію, а тут за такий серйозний економічний закон – якихось п’ять мільйонів. Тобто, якщо «подяка» й була, то вона була набагато більшою. Бо за п’ять мільйонів передвиборчу кампанію не проведеш – он лише скільки бігбордів завішано увіщуваннями у кращості нинішнього президента.

 
А з іншого боку, аргументи Ющенка, які були висловлені ним при ветуванні закону, точнісінько співпадають із аргументами тютюнових компаній, які активно борються з підвищенням акцизів, бо таке підвищення підриває основу їхнього бізнесу. А саме – зменшує кількість курців.

Ющенко підтримував попередні підняття акцизів. Чому ж він виступив проти цього разу? Віктор Андрійович, як і тютюнові магнати, назвав чотири причини для ветування закону про підняття акцизів на тютюн: можливе зростання контрабанди цигарок в Україну, зменшення надходжень до держбюджету, зменшення виробництва і – зменшення кількості робочих місць на підприємствах тютюнової галузі. Цікаво, що навіть абзаци у заяві Ющенка та у подібних заявах тютюнників – співпадають. Але давайте відкинемо емоції й проаналізуємо вагомість цих аргументів президента

 
Куди прямує нікотин

 
Згідно з даними Держмитслужби, найбільше контрабандна «димова завіса» сьогодні нависла над західним кордоном країни. Так, за вісім місяців 2009 року на кордоні із країнами ЄС митники затримали 35,4 мільйона цигарок, або 1,8 мільйона пачок. Це близько 84% від цьогорічної тютюнової контрабанди. Загалом, завдяки діям митників на європейський та український ринки не пропустили 50 мільйонів сигарет (понад 2,5 мільйона пачок). Найпривабливішими для контрабандистів залишаються українсько-угорська (30,7% випадків всіх порушень) та українсько-румунська (27,8%) ділянки кордону. Незначним чином зменшилася кількість контрабанди сигарет на українсько-російському кордоні.

 
Найпопулярніших способів незаконного вивозу та ввозу цигарок декілька: в іншому товарі, у спеціально виготовлених сховищах, у технічних порожнинах транспортних засобів. Так, Виноградівська митниця нещодавно затримала майже 5 мільйонів цигарок загальною вартістю близько 111 тисяч євро в дерев’яних плитах. А на українсько-угорському кордоні Чопська митниця затримала 4,4 мільйона цигарок загальною вартістю близько 100 тисяч євро, які намагалися перевезти всередині чотирьох кріогенних резервуарів для рідких газів.
Але куди ж везуть усю цю заразу? Загалом Державна митна служба України за вісім місяців 2009 року зафіксувала 2083 спроби контрабандного перевезення тютюнових виробів українською територією. З них випадків незаконного вивезення цигарок за кордон – 1828. І тільки решта 255 – та сама контрабанда, якої так боїться Ющенко. От і виходить, що на один випадок контрабандного ввезення — сім випадків незаконного вивезення. На одну сигарету, яка завозиться, 10 — вивозиться. До того ж, частина контрабанди в Україну – це так звана «транзитна» контрабанда, коли України відіграє роль лише транспортного коридору на шляху нелегальних цигарок до Європи.

 
З України ж цигарки нелегально вивозять тому, що у нас порівняно низькі акцизи, й, відповідно, ціни. Якраз підняттям акцизів і потрібно боротися з контрабандою, вважає завідувач відділу контролю над тютюном Українського інституту стратегічних досліджень МОЗ України Костянтин Красовський. Адже прибутки від «димової» контрабанди настільки значні, що порушників закону не лякають ані адміністративні стягнення, ані конфіскація транспортного засобу, ані кримінальна відповідальність. Красовський говорить, що, за даними європейських структур, Україна сьогодні займає одне з перших місць у Європі за обсягами тютюнової контрабанди. Отже, перший із чотирьох президентських аргументів – хибний.

 
Не піднімає лише лінивий

 

 
Ставки акцизів в Україні вже суттєво підвищувалися – у вересні 2008 та у травні 2009 року. Це підвищення значно збільшило доходи державного бюджету від тютюнових акцизів: з листопада 2008 по жовтень 2009 року бюджет отримав 8 мільярдів гривень у порівнянні з 3 млрд. гривень за аналогічний період рік тому.

 
Підняття акцизів на тютюн – загальноприйнята у світі практика. Президент США Барак Обама, щойно обійнявши свою посаду, підняв акцизи утричі. А кошти направив на покращення здоров’я населення. Я, до речі, поцікавився у Ляшка, скільки з цих зібраних з курців 8 мільярдів пішло на здоров’я напряму. Тезка довго розказував, що гроші йдуть у бюджет, а саме звідти, мовляв, і фінансується наша система охорони здоров’я. Але це – непереконливий аргумент. Ех, одна з небагатьох потрібних народу ініціатив бютівців, та й та до пуття не доведена…
Також Ляшко нагадав, що гроші з нового підвищення акцизів мали піти: на ліквідацію наслідків останньої повені на Прикарпатті, на утримання наших представництв за кордоном, на фінансування програм Міністерства оборони. Знову ж, підтримуючи в цілому ідею підняття акцизів, з сумом хочу зауважити, що бідні наші дипломати й солдати, якщо уряд досі не зміг знайти кошти для їхньої нормальної роботи. Не кажу вже про постраждалих від повені, чиї біди бачив на власні очі. Ці люди чекають на гроші більше року.

 
Хіба це біда?

 
Давайте тепер подивимось на наступний аргумент президента – на небезпеку зменшення виробництва цигарок. Дійсно, після останніх підвищень акцизів виробництво сигарет в Україні зменшилося з 131 до 116 млрд. штук. Тобто – лише на 11%, тоді як загальне падіння промислового виробництва в Україні за цей час перевищує 30%, наприклад, виробництво одягу зменшилося на 32%. Так би президент переживав за решту галузей, як за виробництво наркотиків – адже нікотин, який є основною складовою тютюну – це таки наркотик, і не треба цього забувати. Втім, знову ж нагадаю, що попри зменшення виробництва, надходження до бюджету зросли, причому – відчутно!

 
Можна також оцінити ситуацію через обсяги продажу на внутрішньому ринку. Незважаючи на падіння обсягу продажу сигарет з 91 до 81 млрд. штук, вартість їх виробництва та реалізації навіть зросла на 1 млрд. гривень, що говорить про суттєве зростання безподаткової ціни сигарет. Так, за перші 9 місяців 2009 року обсяг легального ринку сигарет в Україні становив приблизно 18 млрд. гривень, з них 6 млрд. – акцизи та 3 млрд. ПДВ, тобто вартість виробництва та реалізації плюс прибуток – 9 млрд. гривень, тоді як за аналогічний період 2008 року обсяг ринку становив приблизно 12 млрд. гривень, з них 2 млрд. – акцизи та 2 млрд. ПДВ, тобто вартість виробництва та реалізації плюс прибуток становили приблизно 8 млрд. гривень.

 
Як бачимо, реальна динаміка надходжень до бюджету повністю спростовує всі прогнози тютюнової індустрії про те, що збільшення ставок акцизу нібито призводить до такого зменшення виробництва, що надходження до бюджету скорочуються.

 
Важливо пам’ятати й те, що зазначене зменшення виробництва сигарет було, в першу чергу, зумовлено зменшенням споживання сигарет в Україні. Рівень споживання сигарет майже повністю визначається поширеністю щоденного куріння. За даними двох репрезентативних опитувань з однаковими формулюваннями питань, проведених в Україні серед людей 18 років і старше Київським міжнародним інститутом соціології у травні 2009 року (2000 респондентів) та жовтні 2009 року (1997 респондентів), частка людей, які сказали, що вони курять щодня, зменшилася з 27,0% до 24,8%. Так що такому падінню виробництва треба тільки радіти!!!

 
Пролетарі – пролітають!

Що ж стосується зауваження Президента про те, що скорочення виробництва тютюнових виробів може спричинити вивільнення працівників галузі, то факти знов таки не підтверджують цю думку. В 2000-2008 роках виробництво сигарет в Україні зросло з 59 млрд. до 130 млрд. штук, а кількість зайнятих на тютюнових фабриках за цей час, за даними Держкомстату, зменшилося з 6156 до 4139 людей.
 

 

Обіцянки-цяцянки

 

 
Рішення Президента України про вето на підвищення тютюнових акцизів суперечить його попереднім заявам про оздоровлення нації та євроінтеграцію України.
Нагадаю, що 13 серпня 2007 року на Всеукраїнському форумі «Здорова нація» Віктор Ющенко проголосив «Сім ініціатив Президента України з покращення здоров’я українського народу». Першою з цих ініціатив було «зменшення шкідливого впливу тютюнопаління на здоров’я населення». Для досягнення цієї мети пропонувалося здійснити комплекс заходів, першим з яких було: «Збільшити акцизні податки на тютюнові вироби і використовувати додаткові доходи бюджету для фінансування заходів із сприяння поліпшенню здоров’я населення». У 2008-2009 роках стратегія збільшення тютюнових акцизів успішно втілювалася в життя. Тепер – зворотній курс?

 
Цікаво, що відхиляючи пропозиції підвищити акцизи, Ющенко киває головою на нелюбиму ним Росію. Але оперуючи даними про ціни та акцизи у Російській Федерації він чомусь ігнорує той факт, що 6 листопада 2009 року Державна Дума РФ схвалила у першому читанні законопроект про підвищення з 1 січня 2010 року ставок акцизного збору на сигарети на 30%. До того ж орієнтація виключно на Росію є досить дивною, враховуючи численні заяви Президента про інтеграцію України до Європейського Союзу.

 
А у Європі з акцизами – суворо! Рада Європейського Союзу 10 листопада 2009 року також ухвалила угоду про реформу тютюнових акцизів, яка передбачає збільшення мінімальної ставки акцизу на пачку з 20 сигарет з 1,28 євро (= 15,4 гривні) до 1,8 євро (= 21,6 гривні). Правда ж, відчутно? В Україні зараз ця ставка для сигарет з фільтром та без фільтру дорівнює лише відповідно 1 та 2 гривні. Дуже важливим є також показник частки податків у ціні сигарет, тобто яку частку ціни держава дозволяє взяти виробникам, а яку частку бере у вигляді акцизу для наповнення державного бюджету. Економічні закони показують, що ця частка має бути приблизно однаковою в усіх країнах, незалежно від їх економічного розвитку. Рада ЄС визначила, що частка акцизу у ціні сигарет, яка в країнах ЄС зараз становить не менше 57%, має зрости до 60%. В Україні частка акцизу у сигаретах середньої вартості зараз складає 38%, а якщо б Президент підписав законопроект, то вона зросла б до 50%, що все одно менше мінімального рівня ЄС.

 
Викликає подив, що Президент намагається зупинити процес наближення системи акцизного оподаткування України до норм Європейського Союзу. Це особливо дивно, враховуючи те, що протягом 2009 року ставки тютюнових акцизів суттєво зросли у США, Литві, Білорусі, Ізраїлі та інших країнах. Лише за кілька останніх місяців про свої наміри підвищити ставки тютюнових акцизів заявили уряди таких країн як Росія, Молдова, Грузія, Казахстан, Болгарія, Австралія, Латвія та Естонія.

 
Громадськість різко відреагувала на дивну поведінку президента, засудивши його «нездорову» заяву та вето. Також Коаліція громадських організацій та ініціатив «За вільну від тютюнового диму Україну» закликала Верховну Раду України проявити наполегливість у своєму рішенні забезпечити зростання доходів державного бюджету, зменшити поширеність куріння для чого якнайскоріше знову розглянути законопроект про підвищення ставок акцизного збору на тютюнові вироби.

Олег Листопад

Примітка: повний текст й остаточну редакцію матеріалу читайте незабаром у газеті “Селянська правда”

Leave a Reply