Останні записи

Не отруюй мене, мамо!

Цьогорічний Всесвітній день без тютюну був акцентований на протидії тютюновим компаніям у їх рекламі цигарок, спрямованих на жінок та дівчат. У зв’язку з цим Всесвітня організація охорони здоров’я звернулася до урядів країн з проханням заборонити будь-яку рекламу цигарок, як це передбачено Рамковою конвенцією ВООЗ із боротьби проти тютюну, яку вже ратифікували 168 країн, серед них і Україна.

В Україні довгий час поняття «жінка» і «цигарка» були двома різними полюсами повсякденного світу. У нашій країні курили лише 5% жінок. Та через беззубу політику української влади тютюнові магнати затягнули у свої тенета близько 20% жінок, причому значна частина з них – дітородного віку. Мільйони дітей своїми безкінечними застудами, алергіями та іншими болячками волають до своїх неньок: «Не отруюй мене, мамо». Та мами не чують, зачаровані картинками з глянцевих журналів та прикладами «зірок» естради та «світських левиць».

Лише останніми роками, завдяки потужним зусиллям громадськості, яку підтримали політики з різних політичних таборів та ряд авторитетних учених та діячів культури, вдалося домогтися позитивних змін у державній політиці щодо тютюну. Це і закон про заборону куріння у громадських місцях, і підвищення акцизів, а отже – і цін на цигарки, і заборона багатьох видів реклами. Це дало свої плоди, і поширеність куріння серед жінок та дівчат в Україні почала зменшуватися. Сьогодні щодня курить вже лише 7–8% дорослих жінок. (Також в Україні зменшується рівень куріння серед чоловіків з 62% у 2005 р. до  47% зараз).

Але у абсолютних цифрах це значить, що в країні близько 2 мільйонів жінок-курців. Ще півмільйона жінок курить час від часу. Роботи у тих, хто хоче врятувати націю від тютюнової епідемії – ще ціле море.

Українські жінки та молоді дівчата є ласою мішенню для транснаціональних тютюнових компаній, які контролюють український та світовий ринок цигарок. Це добре видно за кількістю жіночих марок, які з’явилися на ринку за останні роки, та масовому переходу колись суто чоловічих брендів в нішу „гламуру”, тонких цигарок та молодіжного дизайну.

Сьогодні тютюнові компанії в Україні популяризують куріння в такі способи, як спонсорство популярних серед молоді концертів, через рекламу в мережі Інтернет, аудиторію якої, як відомо, складає молодь, через акції з роздачі різноманітних подарунків, що викликає позитивні емоції, а також через рекламу в місцях продажу – на плакатах, екранах, підставках в касах тощо.

У Верховній Раді ще у вересні 2009 року 15 народних депутатів з 4 фракцій зареєстрували законопроект № 5164, яким передбачено повну заборону тютюнової реклами. Законопроект вже підтримано двома профільними комітетами – з питань свободи слова і інформації та з питань охорони здоров’я, але ще досі не винесено на розгляд Верховної Ради.

«Ми звертаємося до керівництва Верховної Ради, до народних депутатів з проханням нарешті винести законопроект на розгляд в сесійну залу та прийняти Закон про повну заборону тютюнової реклами, – каже Ганна Гопко, координатор Коаліції громадських організацій «За вільну від тютюнового диму Україну» та ГО «Життя». – Заборонити тютюнову рекламу на ТБ та на зовнішніх носіях на вулиці, але дозволити в Інтернеті та магазинах, як це відбувається зараз – це те саме, що дозволити злочини, але лише по четвергах. Сподіваємося, що депутати підтримають повну заборону реклами, спонсорства та стимулювання продажу цигарок, щоб все нові і нові підлітки та жінки не ставали жертвами креативу тютюнових корпорацій».

У Всесвітній день без куріння Коаліція громадських організацій «За вільну від тютюнового диму Україну» провела акцію «Заберемо ласо у «ковбоя смерті», мета якої – привернути увагу влади до необхідності повної заборони реклами цигарок.

Активісти коаліції влаштували цілу виставу, під час якої «ковбої смерті», які символізують сигаретні компанії, влаштували полювання на групу молодих танцюристок у образі «крутих» дівчат-підлітків. Упіймані ласо «ковбоїв смерті» дівчатка, намагалися звільнитися з пастки, але де там… Так би і пропали, якби не артисти української естради та громадські діячі, які вирвали ласо, що символізувало рекламу сигарет, з рук «ковбоїв».

Також під час акції було озвучено позиції відомих співаків та спортсменів щодо куріння. Вони варті того, щоб їх процитувати.

Олег ЛИСТОПАД

Артисти та спортсмени про куріння

Віталій Козловський, співак

Хвалити Бога, мене куріння обминає. З самого дитинства я вкрай негативно ставлюся до нього. Останнім часом спостерігаю нову тенденцію: курити стає не модно. Нині багато людей займаються спортом, і це радує.

Ані Лорак, співачка

Ви не побачите в жодному із кліпів, щоб я навіть пригубила щось, щоб курила – не дай Боже. Є дуже багато інших художніх образів. У мене були такі пропозиції. І я завжди відмовлялася. Але я завжди відчувала відповідальність за те, що на мене дивляться підлітки, які тільки будують своє життя і багато в чому беруть приклад з мене.

Влад Яма, танцюрист, телеведучий

Відверто кажучи, – я не уявляю поряд з собою дівчину, яка курить. Це неможливо. Просто, коли я бачу дівчину, що курить, то не отримую задоволення, дивлячись на неї. Тим більше, якщо йдеться про дівчину, що випила. У мене до цього, напевно, імунітет

Олег Скрипка, співак

Я курив в 22–24 роки, але кинув. Не з першої спроби. Тут, як і взагалі в житті,  головне прийняти рішення – і рано чи пізно все відбудеться. Допомагає метод відкриття у своїй голові „карної справи ” зі збором „доказів” проти. Взагалі, куріння – це такий індикатор, який показує, наскільки людина може бути вільною. Адже більшість курців хочуть кинути. Життя складається з того, що комусь вдається бути вільним – робити те, що він хоче, а комусь не вдається.

Святослав Вакарчук, співак, лідер гурту „Океан Ельзи”:

Так сталося, що мене ця шкідлива звичка оминула. І коли мої друзі-курці мене запитують: „Ти що ніколи не курив?”, а я відповідаю „Ні”, вони кажуть „Молодець! Ми тобі заздримо”. Так кажуть 9 з 10-ти знайомих курців. Та коли ти в процесі, відмовитися непросто. Давайте не починати!

Світлана Лобода, співачка

Дуже правильно, коли розмежовують ресторан для тих, хто курить і для тих, хто не курить. Якщо хтось хоче себе труїти, люди навколо не повинні  мучитися. Можливо, з часом взагалі заборонять курити в ресторанах і громадських місцях. Це було б здорово для всіх.

Яна Клочкова, олімпійська чемпіонка

Думаю, дорослі, щоб їхні діти не курили, повинні починати з себе, самі повинні кидати курити. Як підлітку не закурити, якщо всі навколо курять? Думаю, батьки повинні дуже серйозно говорити з дітьми, коли бачать, що ті починають пробувати.

Дуже правильно, що з 2011 року на пачках будуть розміщувати картинки, які показуватимуть шкоду від паління. Коли бачиш – це справляє враження.

Андрій Доманський, телеведучий

Стратегія тютюнових компаній – створити в голові потенційних курців стереотип, що це дуже модно. Ми бачимо це з рекламних хитрощів, з дизайну цигаркових пачок, по способу просування товару. Тому тиснути потрібно на всіх фронтах: давайте піднімати акцизи, будемо на кожному кроці кричати про те, що куріння вбиває, давайте не будемо жаліти людей, бо з часом може бути вже запізно.

Руслана, співачка

Куріння – це є гріх, і це навіть не обговорюється. Це є гріх щодо себе, ти своє здоров’я підриваєш сам. Куріння забирає в нас енергію, яка мала би піти на інші, більш якісні речі в житті. Якщо ти раз скажеш «Ні!» цигаркам, наступного разу ти так само відмовиш собі у зайвій дозі алкоголю, тебе не тягтиме на наркотики чи ще якісь спокуси цього життя, ти навчишся відверто казати негативним речам «Ні!».

На фото: Григорій Чапкіс – проти тютюну, під час прес-конференції та вистави у Всесвітній день без тютюну

«Селянська правда», №69, 15 червня 2010

Leave a Reply