Останні записи

Косарі смерті

Саме так журналісти назвали нардепів Чорновола, Кінаха та Терьохіна

Бюро журналістських розслідувань «Свідомо» та низка громадських організацій назвали нардепів Тараса Чорновола, Сергія Терьохіна та Анатолія Кінаха найактивнішими лобістами алкогольної та тютюнової індустрії. Оскільки горілка та цигарки відчутно вкорочують народу віку, то й призи «переможці» отримали відповідні – у вигляді коси на зразок тієї, з якою зображують Смерть. Самим же виробникам отрут (а також, мабуть, і названим лобістам) ці вироби дають відчутні прибутки, тому Чорновола нагородили «золотою» косою, Кінаха – «срібною», а Терьохіна – «бронзовою». Недарма ж номінанти з усіх сил гальмували збільшення акцизів на тютюнові вироби, чинили активний спротив забороні куріння у громадських місцях тощо.

«Почесне» четверте місце у рейтингу «косарів смерті» отримала нардеп від Партії регіонів Олена Бондаренко. Саме їй приписують майстерне блокування закону про цілковиту заборону реклами тютюнових виробів. Пані Бондаренко є заступником голови «неприбуткового» Комітету з питань свободи слова. Але саме через цей комітет проходять усі законопроекти, пов’язані з рекламою, яка, як відомо, є рушієм торгівлі.

Тютюнова зрада у Верховній Раді

Цілковита заборона реклами тютюну зменшує його споживання на шість відсотків. Для країни, де курять десятки мільйонів, це означає вивільнення з димових пут цієї отрути сотень тисяч людей. А головне – менше підлітків буде у ці тенета вплутуватися. У друкованих ЗМІ, на телебаченні й радіо, на вуличних стендах (бігбордах тощо) таку рекламу кілька років тому вже заборонили. Але залишилися Інтернет, реклама на кіосках, реклама під виглядом «куштування» та «тестування» цигарок та інші хитрі лазівки. Більш як рік тому, ще восени 2010-го, Верховна Рада проголосувала у першому читанні за закон, яким і ці маневри торгашів смертю блокувалися. Але другого читання і голосування за цей законопроект довелося чекати цілий рік!!!

Почалися апаратні ігри, щоразу знаходилися причини не включати антитютюновий закон до порядку денного ВР, для чогось (втім, зрозуміло, для чого насправді) було створено «робочу групу з доопрацювання».

Тихою сапою

Громадськість усе ж домоглася другого читання закону і його ухвалення. Але тютюнові компанії, як виявилося, не збиралися просто так поступатися своїми прибутками. Не встигли депутатські кнопки охолонути після голосування, як лобісти виробників тютюнового зілля заходилися тихцем коригувати «кусючий» текст.

Що ж саме відбулося? За інформацією одного з авторів закону, народного депутата Лесі Оробець, з прийнятого парламентом законопроекту №5164 («Щодо заборони реклами, спонсорства та стимулювання продажів тютюнових виробів») на етапі узгодження тексту Комітетом з питань свободи слова та інформації ВР та юридичним управлінням Апарату ВРУ зник ряд важливих норм. Фальсифікатори викреслили (з уже проголосованого законопроекту!) пункт, яким тютюновим компаніям забороняється спонсорувати масові заходи (і, відповідно, згадувати на них себе «хороших»). Також зникла заборона на рекламу тютюнових виробів у пунктах продажу (себто – біля кіосків, кас гіпер- та супермаркетів тощо – там, де ми простоюємо у чергах чимало часу і читаємо все, що на очі потрапить. – О. Л.).

Тобто зміст закону навіть не відповідав його назві. Пильні депутати та громадськість написали про це Литвину. Відтоді минув майже місяць. І що, ви чули щось про цей скандал (а це таки скандал)? Чи, може, хтось подав у відставку? Чи прокуратура після проведеної з помпою прес-конференції почала розслідування? Та ні, «тиша навкруги», просто як у популярній пісні.

Ви спитаєте: як це можливо, щоб у вищому законодавчому органі країни фальсифікували закони? Та що тут дивного. Влада всіх видів і всіх рівнів давно вже працює не на народ, а на себе.

Ось і в цьому разі бачимо, що гучні кримінальні справи проти продажних чиновників не лякають фальсифікаторів. Адже на кону – величезні суми грошей. Українська філія однієї з тютюнових транснаціональних корпорацій заробила за минулий рік на нашому з вами здоров’ї півмільярда доларів, ще однієї  – чотириста мільйонів «зелених». І це при тому, що умови ведення бізнесу в Україні визнано міжнародними експертами одними з найгірших у світі. Як же це тютюновим баронам вдалося? Чи не тому, що торгівля наркотиками – як нелегальними, так і дозволеними – нікотином та алкоголем, дає надприбутки за будь-якої влади?

І жодного цента з цих надприбутків торговці тютюновою отрутою  втрачати не збираються. Так само, як і їхні агенти впливу в органах української влади.

Скільки саме отримали люди, які безпосередньо «перекроювали» ухвалений парламентом текст перед поданням на підпис голові ВР, і чи отримували напевне – невідомо, за руку їх ніхто не ловив. Але інших, крім фінансово-кримінальних, причин того, що з тексту випали невигідні для тютюнових баронів рядки, щось мені на думку не спадає. Давно відомо, що нечисті на руку депутати (не всі, не всі, чесні поки що теж є) та їхня обслуга отримують чималі грошенята – від десяти тисяч доларів за депутатський запит до півмільйона за голос при якомусь вирішальному для товстосумів-олігархів голосуванні. Скільки коштував «шахер-махер» з антитютюновим законом, історія поки що не знає…

На день написання цього матеріалу проголосований депутатами закон вже три місяці (порушено всі норми й правила, всі регламенти: йдемо на рекорд?) не оформлено належним чином і не підписано головою ВР!!!

Гіркий присмак перемоги

Навіть якщо історія зі спробою фальсифікації закінчиться на користь порядності та чесності, гіркий присмак залишиться. До того ж, тютюнові лобісти навставляли палиць у колеса цього закону і без останніх махінацій.

«Чортикам з табакерки», як їх називають у колах противників диявольського зілля, у ході «доопрацювання» вдалося вивести з-під заборони чимало видів тютюнової реклами. Зокрема, у місцях продажу й далі працюватимуть відеомонітори, висітимуть величезні плакати і наклейки, які закликатимуть купувати цигарки, бо, згідно з чинним законодавством, вони є не рекламою, а «інформацією». Зрозуміло, що заборонити дітям читати цю «інформацію» нереально. Отже, красиві картинки засмічуватимуть юні мізки і зомбуватимуть дітей як майбутніх курців. Фактично не вдалося заборонити й надсилання тютюнової реклами поштою, електронною поштою, засобами мобільного зв’язку, бо таку рекламу новий закон обмежує тільки в тому разі, якщо вона розсилається «невизначеному колу осіб». Та тютюнові ловці душ своє «коло» давно визначили, адже вони мають величезні бази даних, які створили у ході різноманітних конкурсів, вікторин, лотерей тощо.

А ще залишається реклама на тютюнових пачках, прозорій упаковці на таких пачках, на вкладках до них.

Плюси та мінуси

«Обмеження реклами тютюнових виробів – це безумовна перемога для України, – каже Ганна Гопко з коаліції «За вільну від тютюнового диму Україну». – Водночас це не стовідсоткова заборона всіх форм реклами тютюну. Депутатам не вистачило сил, щоб за всю історію України (це була вже третя спроба – нікотинові барони двічі зривали ухвалення закону! – О. Л.) повністю заборонити рекламу повільної смерті! Тютюновій індустрії вдалося відстояти свої інтереси і вона вміє використовувати шпаринки в законі. Хоча, знаючи, які баталії були навколо законопроекту, варто порадіти, що він таки дійшов до зали і в другому читанні був проголосований. А тим часом суспільству варто чекати нових «гачків», на які тютюнові магнати ловитимуть підлітків та молодь».

«В цілому ми задоволені ухваленням закону, – каже Тарас Шевченко, директор Інституту медіаправа. – Разом з тим, ухвалений закон не на 100% відповідає вимогам антитютюнової Конвенції ВООЗ. Тютюновим лобістам, яких переважна більшість у робочій групі з підготовки закону, вдалося зменшити його силу. На жаль, нам не вдалося переконати депутатів і зробити заборону справді повною».

«Я сподіваюсь, що через 6 місяців (закон має набути чинності через півроку. – О. Л.) ми таки не побачимо більше тютюнових дискотек; «дегустацій» цигарок; дівчат, що чіпляються до перехожих, пропонуючи оцінити новий вид тютюнової отрути чи інших маркетингових заходів, – каже Андрій Скіпальський з центру «Життя». – Україна поетапно зменшує свою залежність від куріння. Це важливі зміни, які ми відчуємо в недалекому майбутньому».

Справді, хочеться відчути такі позитивні зміни. І не тільки на антитютюновому фронті, а й у всіх сферах українського життя.

Але схоже, що ці зміни можливі тільки після заміни нинішньої влади олігархів на владу народу.

Довідка: 2006 року Україна ратифікувала обов’язкову до виконання міжнародну угоду – Рамкову конвенцію ВООЗ із боротьби проти тютюну, яка зобов’язує Україну до 4 вересня 2011 року повністю заборонити рекламу тютюнових виробів.

Згідно з результатами масового соціологічного опитування, оприлюдненого Всесвітньою організацією охорони здоров’я, за цілковиту заборону реклами тютюнових виробів виступають 70% громадян України.
Олег Листопад
«Селянська правда», №3, 6 січня 2012

Leave a Reply