Archives

A sample text widget

Etiam pulvinar consectetur dolor sed malesuada. Ut convallis euismod dolor nec pretium. Nunc ut tristique massa.

Nam sodales mi vitae dolor ullamcorper et vulputate enim accumsan. Morbi orci magna, tincidunt vitae molestie nec, molestie at mi. Nulla nulla lorem, suscipit in posuere in, interdum non magna.

Будуватимуть і нас не спитають

Посилюється наступ на самоврядування

Всеукраїнська екологічна ліга та ще з добрий десяток відомих громадських об’єднань просять Віктора Януковича ветувати ухвалений Верховною Радою закон “Про регулювання містобудівної діяльності”.

Екологічні активісти не погоджуються зі скасуванням громадських слухань перед початком будівництв та фактичною відміною екологічної експертизи будівельних проектів. Цими днями вони провели пікет під адміністрацією Президента. Під зверненням про вето нині збирають підписи й відомі співаки, актори та письменники.
Закон було розроблено урядом, де за нього відповідав віце-прем`єр Сергій Тігіпко, за активної участі представників будівельних компаній, зокрема сумновідомих напіволігархів (до перших ролей ще не допхалися, хоча пнуться з усіх сил) Лева Парцхаладзе та Ігоря Лисова. Перший відомий тим, що очолювана ним компанія “XXI век” має намір побудувати готель на вулиці Круглоуніверситетській. Для цього було вирублено багато дерев на схилі та знесено дитячий майданчик. Рішенням Київради 2003 року цю земельну ділянку було відібрано у школи (нині – ліцей “Консул”) та надано ТОВ “ПРОМІНВЕСТГРУП” під будівництво житлового будинку. Пізніше містобудівна рада дозволила будувати тут готель (за даними сайту «Збережемо старий Київ»). Другий «прославився» тим, що фактично відібрав храм в однієї з київських церковних громад і передав його іншій конфесії.

«Законопроект не потребує проведення консультацій з громадськістю», – написали автори в супровідній записці. Нагадаю, що ще раніше той самий Тігіпко цинічно заявив, що нема чого обговорювати з людьми Податковий кодекс. Інакше кажучи цьому панові та його підручним чхати на народ.

Законопроект було підготовлено і ухвалено в рекордно короткі терміни. Оскільки робилося це келійно і широкого обговорення не було (навіть більше, його не розглядала ні громадська рада, ні науково-технічна рада при Мінрегіонбуді, текст не публікувався на сайті цього профільного міністерства), закон не потрапив до фокусу уваги більшості ЗМІ. Хоча не можна сказати, що громадськість геть не помітила нової загрози нашим правам і промовчала. Так, громадська рада при Мінекології звернулася з приводу законопроекту до прем’єр-міністра з листом, у якому, зокрема зазначила: “Мінрегіонбуд, який має дбати про розвиток регіонів, обмежує права місцевих громад щодо їх впливу на вирішення важливих питань”.

Не можна сказати, що від авторів цього та інших звернень повністю відмахнулися. Порівняно з першим варіантом у законі є поліпшення: чіткіше прописано відповідальність кожного з учасників будівельного процесу, збільшено штрафи за невчасне чи неповне виконання ними своїх обов’язків. Наприклад, якщо будинок своїм виглядом не вписується в місцеву композицію, головного архітектора чекає штраф у розмірі тисячі неоподаткованих мінімумів. За порушення будівельних норм збільшили мінімальний штраф від десяти до тридцяти мінімумів. Також збільшено штраф за самочинне будівництво чи зміну архітектури будинку в десять разів.

Але більша частина антинародних, антидемократичних, корупційних норм у законі залишилася. Так, скасовуються вимоги чинного закону «Про планування та забудову територій», які вимагали обговорення проекту будівництва громадськістю. А ще будівельники отримають можливість не дбати про довкілля. Ось що пишуть екологи у листі до президента:

«Екологічна громадськість зверталася до керівництва Верховної Ради України, комітетів та окремих народних депутатів… щодо неприпустимості прийняття цього законопроекту в існуючій редакції. Утім, голос громадськості не було почуто і громадську думку не було враховано. Навіть більше, народні депутати України, що підтримали цей законопроект, проігнорували думку науково-експертного та юридичного управлінь апарату Верховної Ради України».

Прийняття таких змін до законодавства порушує низку ратифікованих Україною міжнародних конвенцій, зокрема «Конвенції про доступ до інформації, участі громадськості в процесі прийняття рішень та доступ до правосуддя з питань, що стосуються довкілля». Також новий закон звужує предмет громадського обговорення. Чинний Закон України «Про планування і забудову територій» передбачав проведення громадського обговорення проектів схем планування територій та їх окремих частин; генеральних планів населених пунктів; детальних планів територій; проектів забудови територій та містобудівного обґрунтування розміщення об’єктів містобудування. А новий закон передбачає громадське обговорення лише розроблених і погоджених проектів генеральних планів населених пунктів.

Всю владу – чиновникам?

Новий закон значно звужує повноваження органів місцевого самоврядування. Ним передбачається можливість делегування місцевими радами низки повноважень своїм виконавчим органам або місцевим державним адміністраціям. Зокрема, й у розпорядженні землею.

Як місцеві ради «ламають», ми не раз бачили за часи незалежності. Тож у даному випадку не варто й сумніватися, що охочих примусити депутатів цих рад до «делегування», а потім – подерибанити земельку знайдеться чимало.

Таке «делегування» не відповідає Конституції України в частині гарантування в Україні місцевого самоврядування. Так, згідно зі статтею 7 Конституції України в Україні визнається і гарантується місцеве самоврядування. А відповідно до статті 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності. Такими утвореними територіальною громадою органами є виключно місцеві ради (стаття 141 Конституції України). А згідно зі статтями 181, 190 Цивільного кодексу України земельні ділянки є майном. Відтак, місцеві ради не мають права делегувати свої конституційні повноваження своїм виконавчим органам, оскільки місцеві ради утворюються територіальною громадою, в тому числі для управління майном.

Та лобісти нового містобудівного закону заклали у нього можливість чхати на думку громади. Якщо право ухвалювати рішення щодо земельних ділянок для потреб містобудування буде передано виконавчим комітетам сільської, селищної, міської рад, це означатиме, що кілька людей отримають можливість абсолютно безконтрольно розглядати зазначені питання і приймати рішення щодо надання земельних ділянок або прав на них для містобудівних потреб; розпоряджатися земельними ділянками для містобудівних потреб; затверджувати результати земельних торгів щодо земельних ділянок або прав на них.

Війна паркам і дитячим майданчикам

Наче сталевим катком новий закон розтрощив існуюче на сьогодні екологічне законодавство, знищив на шляху недобросовісних забудовників перепони у вигляді екологічної експертизи. Натомість передбачає здійснення державної експертизи в порядку, визначеному центральним органом виконавчої влади з питань будівництва та архітектури. Тобто – Мінрегіонбудом. Отже, виникне ситуація, коли це міністерство самостійно встановлюватиме для себе правила, змушуватиме всіх дотримуватись цих правил і само себе контролюватиме, адже навіть процедуру громадського обговорення перетворено на фарс. А громадські слухання як форма обговорення проектів містобудівної документації та місцевих правил забудови вилучаються із Закону України «Про планування і забудову територій». І сьогодні конфліктів навколо знищених забудовниками скверів, алей, парків, дитячих та спортивних майданчиків – сотні. А будуть, якщо президент закон не заветує, – тисячі!

Також під приводом боротьби з корупцією автори нового закону вилучили з іншого закону – «Про інвестиційну діяльність» – вимогу одержання необхідного дозволу на капітальне будівництво, позитивного комплексного висновку державної експертизи щодо дотримання в інвестиційних програмах та проектах будівництва чинних нормативів з питань санітарного і епідемічного благополуччя населення, екологічної безпеки, охорони праці, енергозбереження, пожежної безпеки, міцності, надійності будинків і споруд, а також архітектурних вимог. Відтак, новий закон надає можливість реалізації в Україні екологічно шкідливих проектів під виглядом інвестицій, що може призвести до погіршення екологічної ситуації та здоров’я українців. Між тим вже зараз громадські екологічні організації з тривогою констатують в усіх регіонах України справжню навалу «іноземних інвестицій» у вигляді застарілих виробництв, технологій, які завозять в Україну і планують для будівництва.

Ось і виходить, що Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» порушує конституційні права громадян України, зводить нанівець засади державної екологічної експертизи, призведе до погіршення стану довкілля та збільшує ризики для здоров’я населення України.

Олег ЛИСТОПАД

 “Селянська правда”? #19, 17 лютого 2011

1 comment to Будуватимуть і нас не спитають

Leave a Reply to Як писати про екологічні проблеми міста (тези семінару) « Блог Олега Листопада Cancel reply